Friday, April 7, 2017

Isu soya penyebab cyst dan kanser

Assalamualaikum..

Entry saya kali ni mungkin agak hot.. tapi kita cool kan aje ye..hehhe

Hari ni saya ingin menyentuh isu yang selalu menyatakan soya boleh menyebabkan cyst dan kanser..

Pertamanya saya ingin berkongsi pengalaman saya.. saya bekas pesakit cyst... Ovarian cyst jenis teratoma...
Pernah menjalani pembedahan besar semasa berumur 19 tahun..

Selepas itu saya berkahwin.. da nin semasa saya mengandungkan ke empat empat orang anak saya ...saya memang craving soya.. sampai satu tahap saya beli kacang soya dan buat air sendiri...

Masa tu x kenal lagi ESP shaklee..alhamdulillah..cyst saya x recurrent ( jadi balik ).. itu minum soya tu... Alhamdulillah baby keluar sihat ,gebu dan putih sampai ada orang cakap... "kak masa pregnant suka tgk cerita korea ka, sebab tgk dia ni x macam kak ngan suami pun'..huhu..sungguh jujur orang itu...

Lepas saya kenal shaklee ..saya mula amal ESP... Dah dekat empat tahun kot..alhamdulillah..takde apa apa masalah pun..

Jadi..apa yg saya nak tekankan adalah..isu berlakunya cyst / kanser bukan sebab soya sahaja.. tapi banyak disebabkan oleh kecelaruan hormon yang disebabkan oleh makanan dari organisma yang diubah suai secara genetik ( GMO)

Contohnya ayam dan lembu yang kita makan sekarang banyak disuntik bagi tujuan pembesaran ... Sebab tu ayam sekarang cepat nau besar...

So. ..apa yang kita selalu makan sekarang banyak yang sudah di GMO kan..sehingga kita sendiri di GMO kan tanpa kita sedar...

Jadi.. kita tak mau la anda pukul rata.. ehh..produk shaklee ada soya based..x mau laa.. nanti kene cyst.. cari dulu fakta sebenar barulah kita berkata kata ...

Ada orang x minum soya ada cyst jugak
Ada orang x amal soya pun hidap kanser jugak..

Jadi kita x boleh la terlalu mudah melabel soya ni yang menyebabkan cyst dan kanser.

Alhamdulillah..produk shaklee memang sangat selamat dan terbukti dapat menambahnilai kesihatan kita semua..

So jangan ragu2 lagi ya.. soya ESP dan lecithin ( soy oil base) ni dah berpuluh tahun di pasaran..kalau benar la mereka ni terbukti sebabkan cyst.. lama dah shaklee tarik balik produk ni...

So jangan risau.. amalkan ia dengan yakin
InsyaAllah akan dapat kesan yg superb!

Dr nomie
Shaklee certified product trainor
April 17 master coordinator


2 comments: