Thursday, April 9, 2015

COOKING WITH NOXXA: MY NEW HOBBY WITH MY FIRST REWARD


TARAAAA!! ini reward baru untuk diri saya setelah dekat dua tahun saya bekerja keras dalam dunia bisnes saya... ada duka.. ada penat.. ada manis.. ada ketawa... yang penting tu semua PENGALAMAN!!

SAYA MEMANG MENGIDAM PERIUK NI SEJAK MASTER FARIHAH SELALU update entry dia tentang hobi dia memasak dengan menggunakan periuk noxxa... mula2 mula tertanya dalam hati... apa yang best sangat..... tapi sebab digoda bertalu talu melihat post sana sini berkenaaan memasak dengan noxxa.. saya mula memasang niat... lama jugak saya tunggu tau... AKHIRNYA SEMALAM TANGGAL 7 APRIL 2015 PERIUK INI MENJADI MILIK SAYA... ehee.. macam poyo je kan...hahha.. tak kisahla kan...

so.. semalam saya mencuba satu resepi NASI AYAM NOXXA ku beri nama.... senang.. ringkas dan mudah....

aha.... cantik x kejadiannya.. saya guna beras busa.... rupanya macam bihun gemuk tapi pendek.. hahah..lagu mana tu..belasah aje la.... dengan 1 kg beras.... saya mula memasak... nak tau resepi tak?? nak share ni....

aha..senang sangat...
1. bawang besar (2 labu), bawang putih 2 ulas,halia satu inci.... mayang halus2.. then tumiskan dngan planta/minyak sapi sehingga dia kekuningan..jangan garing nanti x sedap,,,, oh ya.. jangan lupa daun pandan tauuu....
2. lepas tu masukkan satu cawan air...... dan larutkan 4 pes pati ayam tak kisahla apa brand...kacau sehingga sebati
3. masukkan beras dan juga air secukupnya.... juga garam secukup rasa.....

masa menumis ni set mode FRY.
lepas masuk nasik set mode HIGH PRESSURE selama 9 minit.. tombol jangan lupa pulak ke PRESSURE ye.....
tunggu saja bunyi bipp..bipp..lepas tu pulas tombol ke STEAM... release pressure la tu.... buka penutup..masukkan sedikit bawang goreng dan gemburkan......

wah..indahnya kejadian nasi ayamku..LANGSUNG TAK PATAH...KAGUM SEKEJAP!!!

ok.. nasik ni saya makan bersama AYAM PENYET YANG BELI DARI JA CORNER!!TQ JA :)

ok.. selamat mencuba ye... hehe..first time saya kongsi resepi..selamat mencuba :)

No comments:

Post a Comment